- SİNEMA 120 YAŞINDA -

1895′i milat kabul edersek (bu konuda tartışmalar olsa da), sinema o günden günümüze büyük bir değişim geçirdi. Gerçi sinemanın doğumundan 1930′lu yıllara gelindiğinde bile değişim epey büyüktü… Sessiz sinemadan sesli sinemaya geçiş birçok şeyi değiştirdi. Sinema artık konuşuyordu, sancılı bir süreçti bu, kolay olmadı. Yine de çok iyi meyveler verdi bu dönem ve sonrası. Türsel anlamda da çeşitlilik artmaya başladı… Altmışlar ve sonrasında sinema artık çok farklı bir konumdaydı. Hem Klasik Amerikan sineması, hem de (‘Yeni Dalga’yla koşut) Dünya sineması akıl almaz bir değişim içerisine girdi. Yalnız teknolojideki yenilikler değildi sinemayı değiştiren; farklı arayışlar, toplumsal koşullar v.s…

120 yıllık bir tarihten söz ediyoruz, evet diğer sanat dallarına göre epey genç; fakat inanılmaz zengin mirası barındıran bir tarih.

Nice nice yıllara… İyi ki doğdun, iyi ki varsın!

Sinemanın 120. Yıldönümü seçkisi; ya da maziden bir demet film

1 – ‘Rashômon’ {1950} / Akira Kurosawa

2 – ‘Andrey Rublyov’ {1966} / Andrei Tarkovsky

3 – ‘Barry Lyndon’ {1975} / Stanley Kubrick

4 – ‘El ángel exterminador’ {Mahvedici Melek – 1962} / Luis Buñuel

5 – ‘Citizen Kane’ {Yurttaş Kane – 1941} / Orson Welles

6 – ‘Vredens Dag’ {Öfke Günü – 1943} / Carl Theodor Dreyer

7 – ‘Tôkyô monogatari’ {Tokyo Hikayesi – 1945} / Yasujirô Ozu

8 – ‘Bronenosets Potemkin’ {Potemkin Zırhlısı – 1925} / Sergei M. Eisenstein

9 – ‘Trois couleurs: Rouge’ {Üç Renk: Kırmızı – 1994} / Krzysztof Kieslowski

10 – ‘Journal d’un curé de campagne’ {Bir Taşra Papazının Güncesi – 1951} / Robert Bresson

11 – ‘La Notte’ {Gece – 1961} / Michelangelo Antonioni

12 – ‘The Gold Rush’ {Altına Hücum – 1925} / Charles Chaplin

13 – ‘Viskningar och rop’ {Çığlıklar ve Fısıltılar – 1972} / Ingmar Bergman

14 – ‘Amarcord’ {Anımsıyorum – 1973} / Federico Fellini

15 – ‘Cidade de Deus’ {Tanrı Kent} / Fernando Meirelles, Kátia Lund

16 – ‘Dog Day Afternoon’ {Köpeklerin Günü – 1975} / Sidney Lumet

17 – ‘La grande illusion’ {Büyük Yanılsama – 1937} / Jean Renoir

18 – ‘Playtime’ {Oyun Zamanı – 1967} / Jacques Tati

19 – ‘Les enfants du paradis’ {Cennetin Çocukları – 1945} / Marcel Carné

20 – ‘L’année dernière à Marienbad’ {Geçen Yıl Marienbad – 1961} / Alain Resnais

21 – ‘Brief Encounter’ {Kısa Buluşma – 1945} / David Lean

22 – ‘Ma nuit chez Maud’ {Maud’la Bir Gece – 1969} / Eric Rohmer

23 – ‘The Last Picture Show’ {Son Gösteri – 1971} / Peter Bogdanovich

24 – ‘L’Atalante’ {Gelip Geçen Çatana – 1934} / Jean Vigo

25 – ‘Fa yeung nin wa’ {Aşk Zamanı – 2000} / Kar Wai Wong

26 – ‘Ladri di biciclette’ {Bisiklet Hırsızları – 1948} / Vittorio De Sica

27 – ‘Sunrise: A Song of Two Humans’ {Şafak – 1927} / F.W. Murnau

28 – ‘Sanshô dayû’ {Muhafız Sanshô – 1954} / Kenji Mizoguchi

29 – ‘The Thin Red Line’ {İnce Kırmızı Hat – 1998} / Terrence Malick

30 – ‘Idi i smotri’ {Gel ve Gör – 1985} / Elem Klimov

31 – ‘O thiasos’ {Kumpanya – 1975} / Theodoros Angelopoulos

32 – ‘Se7en’ {Yedi – 1995} / David Fincher

33 – ‘La maman et la putain’ {Anne ve Fahişe – 1973} / Jean Eustache

34 – ‘Psycho’ {Sapık – 1960} / Alfred Hitchcock

35 – ‘Soy Cuba’ {Ben Küba’yım – 1964} / Mikhail Kalatozov

36 – ‘A Woman Under the Influence’ {Etki Altında Bir Kadın 1974} / John Cassavetes

37 – ‘Chelovek s kino-apparatom’ {Kameralı Adam – 1929} / Dziga Vertov

38 – ‘Vivre sa vie: Film en douze tableaux’ {Hayatını Yaşamak – 1962} / Jean-Luc Godard

39 – ‘Raging Bull’ {Öfkeli Boğa – 1980} / Martin Scorsese

40 – ‘Stagecoach’ {Posta Arabası – 1939} / John Ford

41 – ‘Im Lauf der Zeit’ {Zamanın Akışında – 1976} / Wim Wenders

42 – ‘Il Comformista’ {Konformist – 1970} / Bernardo Bertolucci

43 – ‘M’ {Şehir Katili Arıyor – 1931} / Fritz Lang

44 – ‘Ordinary People’ {Sıradan İnsanlar – 1980} / Robert Redford

45 – ‘The Insider’ {Köstebek – 1999} / Michael Mann

46 – ‘The Miracle Worker’ {Karanlığın İçinden – 1962} / Arthur Penn

47 – ‘Ballada o soldate’ {Askerin Türküsü – 1959} / Grigoriy Chukhray

48 – ‘The Red Shoes’ {Kırmızı Pabuçlar – 1948} / Michael Powell, Emeric Pressburger

49 – ‘Accattone’ {Dilenci – 1969} / Pier Paolo Pasolini

50 – ‘Before Sunrise’ {Gün Doğmadan – 1995} / Richard Linklater

51 – ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ {Ateşten Kalbe Akıldan Dumana – 1998} / Guy Ritchie

52 – ‘Hable con ella’ {Konuş Onunla – 2002} / Pedro Almodóvar

53 – ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ {Sil Baştan – 2004} / Michel Gondry

54 – ‘Les choses de la vie’ {Hayat Bağları – 1970} / Claude Sautet

55 – ‘Fiddler on the Roof’ {Damdaki Kemancı – 1971} / Norman Jewison

56 – ‘The Night of the Hunter {Caniler Avcısı – 1955} / Charles Laughton

57 – ‘The Fallen Idol’ {Meşum Kadın – 1948} / Carol Reed

58 – ‘Secrets & Lies’ {Sırlar ve Yalanlar – 1996} / Mike Leigh

59 – ‘Dodsworth’ {Kırklık Kadın – 1936} / William Wyler

60 – ‘Letter from an Unknown Woman’ {Meçhul Bir Kadının Mektupları – 1948} / Max Ophüls

61 – ‘The Conversation’ {Konuşma – 1974} / Francis Ford Coppola

62 – ‘Das Leben der Anderen’ {Başkalarının Hayatı – 2006} / Florian Henckel von Donnersmarck

63 – ‘Les quatre cents coups’ {400 Darbe – 1959} / François Truffaut

64 – ‘Il gattopardo’ {Leopar – 1963} / Luchino Visconti

65 – ‘Cat on a Hot Tin Roof’ {Kızgın Damdaki Kedi – 1958} / Richard Brooks

66 – ‘Aguirre, der Zorn Gottes’ {Tanrının Gazabı – 1972} / Werner Herzog

67 – ‘Sherlock Jr.’ {Genç Sherlock – 1924} / Buster Keaton

68 – ‘Cléo de 5 à 7’ { Cléo Beşten Yediye – 1962} / Agnès Varda

69 – ‘Pather Panchali’ {Yol Türküsü – 1955} / Satyajit Ray

70 – ‘Pi’ {1998} / Darren Aronofsky

71 – ‘McCabe & Mrs. Miller {1971} / Robert Altman

72 – ‘There Will Be Blood’ {Kan Dökülecek – 2006} / Paul Thomas Anderson

73 – ‘Angst essen Seele auf’ {Korku Ruhu Kemirir – 1974} / Rainer Werner Fassbinder

74 – ‘Vesnicko má stredisková’ {Benim Tatlı Küçük Köyüm -1985} / Jirí Menzel

75 – ‘Sátántangó′ {Şeytanın Tangosu – 1994} / Béla Tarr

76 – ‘Le fabuleux destin d’Amélie Poulain’ {Amelie – 2001} / Jean-Pierre Jeunet

77 – ‘Le boucher’ {Kasap -1970} / Claude Chabrol

78 – ‘Breaking the Waves’ {Dalgaları Aşmak – 1996} / Lars Von Trier

79 – ‘Sans soleil’ {Güneşsiz – 1983} / Chris Marker

80 – ‘Sluzhebnyy roman’ {1977} / Eldar Ryazanov

81 – ‘Divorzio all’italiana’ {İtalyan Usulü Boşanma – 1961} / Pietro Germi

82 – ‘The Ladykillers’ {Kadın Avcıları – 1956} / Alexander Mackendrick

83 – ‘En kärlekshistoria’ {İsveççe Bir Aşk Hikayesi – 1970} / Roy Andersson

84 – ‘Groundhog Day’ {Bugün Aslında Dündü – 1993} / Harold Ramis

85 – ‘Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ {1975} / Chantal Akerman

86 – ‘Le trou’ {Delik – 1960} / Jacques Becker

87 – ‘Trainspotting’ {1996} / Danny Boyle

88 – ‘On the Beach’ {Kumsalda – 1959} / Stanley Kramer

89 – ‘Gold Diggers of 1933’ {Altın Arayan Kızlar – 1933} / Mervyn LeRoy

90 – ‘Céline et Julie vont en bateau: Phantom Ladies Over Paris’ {1974} / Jacques Rivette

91 – ‘La Battaglia di Algeri’ {Cezayir Bağımsızlık Savaşı – 1966} / Gillo Pontecorvo

92 – ‘Stalag 17’ {Casuslar Kampı – 1953} / Billy Wilder

93 – ‘Barton Fink’ {1991} / Joel Coen, Ethan Coen

94 – ‘Brazil’ {1985} / Terry Gilliam

95 – ‘Into the Wild’ {Özgürlük Yolu – 2007} / Sean Penn

96 – ‘Kikujirô no natsu’ { Kikujirô’nun Yazı – 1999} / Takeshi Kitano

97 – ‘Truman Show’ {1998} / Peter Weir

98 – ‘Sen to Chihiro no kamikakushi’ {Ruhların Kaçışı – 2001} / Hayao Miyazaki

99 – ‘Videodrome’ {1983} / David Cronenberg

100 – ‘Tini zabutykh predkiv’ {Unutulmuş Atalarımızın Gölgeleri – 1965} / Sergei Parajanov

101 – ‘Zire darakhatan zeyton’ {Zeytin Ağaçları Altında – 1994} / Abbas Kiorostami

102 – ‘Reservoir Dogs’ {Rezervuar Köpekleri – 1991} / Quentin Tarantino

103 – ‘Die Blechtrommel’ {Teneke Trampet – 1979} / Volker Schlöndorff

104 – ‘Le samouraï’ {Kiralık Katil – 1967} / Jean-Pierre Melville

105 – ‘American Graffiti’ {Gençlik Yılları – 1973} / George Lucas

106 – ‘Kind Hearts and Coronets’ {Yumuşak Kalpler – 1949} / Robert Hamer

107 – ‘Family Life’ {Aile Hayatı – 1971} / Ken Loach

108 – ‘Le feu follet’ {Ateşle Oyun – 1963} / Louis Malle

109 – ‘Saturday Night and Sunday Morning’ {Sevişme Günleri – 1960} / Karel Reisz

110 – ‘Szerelem’ {Sevgi – 1971} / Károly Makk

111 – ‘C’era una volta il West’ {Bir Zamanlar Batı’da – 1968} / Sergio Leone

112 – ‘Popiól i diament’ {Küller ve Elmaslar – 1958} / Andrzej Wajda

113 – ‘Festen’ {Şölen – 1998} / Thomas Vinterberg

114 – ‘Soldaat van Oranje’ {Özgürlük Uğruna – 1977} / Paul Verhoeven

115 – ‘Al-ard’ {Arazi – 1969} / Youssef Chahine

116 – ‘Pixote: A Lei do Mais Fraco’ {1981} / Hector Babenco

117 – ‘Ed Wood’ {1994} / Tim Burton

118 – ‘American Beauty’ {Amerikan Güzeli – 1999} / Sam Mendes

119 – ‘4 luni, 3 saptamani si 2 zile’ {4 ay, 3 hafta, 2 gün – 2007} / Cristian Mungiu

120 – ‘Marty’ {1955} / Delbert Mann

Bu yazıyı paylaş:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • MySpace

“- SİNEMA 120 YAŞINDA -” bu yazı hakkında 3 yorum var

  • okaliptus80 diyor ki:

    “Ve sen boynunu öperken beni sarhoş
    bir okyanusla titreten hayat
    sevgilim olur musun.” (İsmet Özel – Sevgilim Hayat şiirinden)

    Keşke İsmet Özel kadar yetenekli bir şair olsak, o muhteşem şiirinden bir tane de biz yazsak: Başlık hazır; “Sevgilim Sinema”.

    Gerçi yazan kamerayla da yazıyor. Şu filmlerin güzelliğine bakar mısınız. Emeğine sağlık.
    Anlamlı bir günde, bir o kadar güzel oldu.

    ‘A Trip to the Moon’ (1902) / Georges Melies
    ‘Intolerance’ (1916) / D.W. Griffith
    ‘Potemkin Zırhlısı’ (1925) / Sergei M. Eisenstein
    ‘The 39 Steps’ (1935) / Alfred Hitchcock
    ‘The Great Dictator’ (1940) / Charles Chaplin
    ‘Viva Zapata!’ (1952) / Elia Kazan
    ‘Yojimbo’ (1961) / Akira Kurosawa
    ‘Taxi Driver’ (1976) / Martin Scorsese
    ‘The Evil Dead’ (1981) / Sam Raimi
    ‘Land and Freedom’ (1995) / Ken Loach
    ‘Amelie’ (2001) / Jean-Pierre Jeunet
    ‘Bir Zamanlar Anadolu’da’ (2010) / Nuri Bilge Ceylan

    Nice senelere… Sevgilimiz Sinema!

  • Jef _ Costello diyor ki:

    Sinemanın ilerleyen yıllarda büyüsünü kaybedeceğini (film değil) söylüyordu BRESSON..

    Sinema bir karışım, sanatların bir karışımı..

    Godart’a göre “insan bir kitapla şok olmaz, ama sinemada şok yaşar.” ben bazı kitaplar da şok yaşadım..Godart tam haklı değil:)

    Beni büyüleyen pek yönetmen (auter) olmadı..sayıları 3-4′ü geçmez sanırım..
    **

    -’Le voyage à travers l’impossible’ (1904) / Georges Méliès
    -’Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl’ (1919) / D.W. Griffith
    -’Un chien andalou (1929) / Luis Buñuel
    -’The Public Enemy’ (1931) / William A. Wellman
    -’White Heat’ (1949) / Raoul Walsh
    -’Pickpocket’ (1959) / Robert Bresson
    -’Birdman of Alcatraz’ (1962) / John Frankenheimer
    -’El Topo’ (1970) / Alejandro Jodorowsky
    -’The Hitcher’ (1986) / Robert Harmon
    -’Funny Games’ (1997) / Michael Haneke
    -’Yazgı’ (2001) / Zeki Demirkubuz
    ‘To agori troei to fagito tou poulio (2012) / Ektoras Lygizos

    **

    x: sinema endüstrisine yönelik ana suçlamanız neye dayanıyor?

    Haneke: Filmlere sadece meta gibi bakılmasına..Bu anlaşılır bir şey.Daha da kötüsü, bir gözü sanata diğer gözü pazara bakan ŞAŞI filmlerin yapımcıları.

    x: Geriye ne kalıyor?

    Haneke: Kuralı doğrulayan birkaç istisna.Filmi bir sanat aracı haline getiren ve getirmeye devam eden birkaç isim..

  • Mehmet Çelik diyor ki:

    Sahne-1 (dış-gün/tren garı)

    İşte o gün bu gündür trenin yolculuğu hiç bitmedi. Vagonlarında tarih vardı. Aşk vardı, hüzün vardı, eğlence vardı. Yıllar boyunca vagonlar değişse de lokomotifinde her zaman ‘hayat’ vardı.
    Siz değerli dostlarımı burada görmek çok güzel. Nice yaşlara, nice yolculuklara!

Yorumunuzu bildirin

Yazı hakkında yorum yapabilmeniz için giriş yapmalısınız.

Kategoriler
  • Dosyalar
  • +DVD Köşesi
  • +Festival ve Seçkiler
  • +Film Eleştirileri
  • +Genel
  • +Hacksaw Ridge
  • +Söyleşiler
  • +Yönetmenler