‘Le roman de Renard’ {Tilkinin Romanı – 1930}

Yönetmenler: Irene & Wladyslaw Starewicz

Fransız yapımı ünlü iş. Tüm karakterlerin hayvanlardan seçildiği, bir kukla-animasyon.

Ortaçağlar krallık manzarası denebilir. Alt metninde, kapsamlı bir toplum/sistem eleştirisi taşıyor. Aç gözlülüğün, kötülüğün kol gezdiği bir dönem resmi çiziyor. Bir nevi soti. Politik taşlama. Kral, yalaka ricali, soylu sınıf, şövalyelik kurumu ve din adamları eleştiriden nasibini en fazla alanlar.
Tilkinin, ayı’yı tuzağa düşürdüğü kuyu sahnesinde kilisenin cennet vaadine çok ciddi bir metafor var mesela.

Bir tilki, hakikatten ortalığı karıştıracak. Aslan Kral’ın otoritesini tehdit edecek. Detaya girmeyeyim. Ama çok hoş sahnelerin izleyenleri beklediği de gerçek.

Tilki, bir kurnazlık simgesinden de öte, toplumdaki kokuşmuşluğun ifadesidir. Açgözlülüğün.
Onun türlü harisliklerle çanlarına ot tıkadığı civar köylerdeki hayvanlar ise, sanki köylü sınıfının zorlu yaşamını temsilen konmuş. Aslında yozlaşma her tarafa sirayet etmiştir.
Aynı tilki, Aslan Kral’ın huzuruna getirildiğindeyse bu kez el pençe vassal rolündedir ki, saray ritüellerinin alaya alındığını görürüz.

Tilki’nin, kraliyet askerlerini ipe dizeceği “binbir tuzaklı” mabed sahnesi ise görmeye değer :)

Filmi izlerken, ara ara ‘Peau d’âne’ {Eşek Derisi – 1970} tadı almamak da imkansız. Demy’in müzikal fablının, bir nevi animasyon karşılığı gibi.

Bu yazıyı paylaş:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • MySpace

Yorumunuzu bildirin

Yazı hakkında yorum yapabilmeniz için giriş yapmalısınız.

Kategoriler
  • +2017
  • +Dosyalar
  • +DVD Köşesi
  • +Festival ve Seçkiler
  • Film Eleştirileri
  • +Genel
  • +Hacksaw Ridge
  • +Söyleşiler
  • Yönetmenler