DVD Köşesi: Body Double (Sahte Vücutlar)

 

“Body Double” Yönetmen: Brian De Palma

Sinefiller bilir ki Brian De Palma sineması yönetmen sinemasıdır, Brian De Palma sineması “sinema” üzerine kuruludur. Başka bir deyişle nasıl ki Martin Scorsese’ye hikayeyi ön plana çıkaran yönetmen, hikayenin nasıl anlatılacağından ziyade hikayenin kendisiyle ilgilenen yönetmen derler, nasıl ki John Carpenter minimalist sinemasıyla ün salmıştır, Brian De Palma’da formalist yönetmenlerden biri olarak her filminde “sinemayı” öne çıkarır, yani onun sinemasında anlatım çok önemlidir. Body Double’da yönetmenin zirve yaptığı iki üç filminden biridir. Akıllara hemen Dressed to Kill gelebilir, ancak kişisel görüşümce Dressed to Kill’in tüm sinemasal becerilerine rağmen Body Double’ın epey gerisinde kaldığı düşüncesindeyim.

Sinemada “sözlerle” “mesajlarla” ilgilenenler De Palma sinemasını sevmeyebilirler veya kolay ısınamayabilirler, yani bir filmin neyi nasıl anlattığına değil ne anlattığına bakıyorsanız De Palma filmleri size çok şey ifade etmeyebilir, ancak formalist tarzı sevenler, saf sinemaya sempati besleyenler için Brian De Palma bir zorunluluktur.

Bu filmde De Palma inanılmaz bir olay örgüsü kurarak baştan sona gizemini koruyan ve her an sinnema duygusunun, o farkındalık duygusunun hissedildiği bir filme imza atıyor ve film içinde film mantığından çok özel bir film çıkarıyor.

Yer yer klişelerle oynadığı filminde De Palma sinemaya ne kadar hakim olduğunu (bir kez daha) ispatlıyor ve (tartışmaya açık) bir başyapıta imza atıyor ki başyapıt kelimesinin artık çok kullanılmasından dolayı içinin boşaldığı da bir gerçek.

Böyle bir hikaye, böyle bir kurgu ve böyle bir olay örgüsü yüzyılda bir gelir, hele ki film öyle isabetli bir şekilde, öyle bir kapanış sahnesiyle  noktalanıyor ki De Palma’nın dahi olduğunu bir kez daha kavrıyorsunuz.

Not: 2.0 ses seçeneğiyle izlenmesi tavsiye olunur.

Bu yazıyı paylaş:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • MySpace

“DVD Köşesi: Body Double (Sahte Vücutlar)” bu yazı hakkında 3 yorum var

  • okaliptus80 diyor ki:

    Yılan Gözler’deki uzun ve tek plan çekim geliyor aklıma… Carrie’deki balo sahnesi… Biçimi öne çıkaran bir sineması vardır dediğin gibi.

    Dressed To Kill’de final sahnesi ile kendini gösteren Hitchcock etkisinin (ya da saygı duruşu) en belirgin hissedildiği filmdir Body Double.

    Güzel bir köşe olacağa benzer. Teşekkürler.

  • Yusuf Bozdemir diyor ki:

    Hitcock’ un çekemediği filmleri çekmiştir denir De Palma için. Burada kasıt, De Palma’ nın Hitchcock’ tan daha iyi bir yönetmen olduğu değildir; bütün filmlerini Hitchcock üzerine kurması ve ana yapıyı biçimsel olarak olabileceği en üst noktaya taşımasıdır. Hitchock üzerinden, biçimsel olarak üst düzeyde bir sinema yaratmıştır De Palma. Bunun sinema tarihinde eşi benzeri olabileceğini düşünemiyorum. Sanatsal kaygıları olmayan ve seyirciyi genelde memnun eden bir adamdır De Palma, fakat farkı dediğim gibi Hitchcock fetişizminden gelir.

  • Ziya Toroslu diyor ki:

    Değerli yorumlarınız için teşekkürler.

Yorumunuzu bildirin

Yazı hakkında yorum yapabilmeniz için giriş yapmalısınız.

Kategoriler
  • +2017
  • +Dosyalar
  • DVD Köşesi
  • +Festival ve Seçkiler
  • Film Eleştirileri
  • +Genel
  • +Hacksaw Ridge
  • +Söyleşiler
  • +Yönetmenler